What does it mean to belong to a community?

Freddy O. Santamaría
Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia | freddy.santamariave@upb.edu.co

Simon Ruiz Martínez
Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia | simon.ruizm@upb.edu.co

Received: 4-April-2018 | Accepted: 26-July-2018 | Published: 30-June-2019
Disputatio [Jun. 2019], Vol. 8, No. 9, pp. 00-00 | DOI: 10.5281/zenodo.3236931
Article | [SP] | Full Text | Statistics | Copyright Notice [es] | Vol. 8 No. 9

How to cite this article:
Santamaría, Freddy O. and Simon Ruiz Martínez(2019). «What does it mean to belong to a community?». Disputatio. Philosophical Research Bulletin 8, no. 9: pp. 00-00.


Abstract | The present article develops the notion of community and how it is instituted by way of discursive social practices, governed by training for practice and following rules —taken from the Investigations and On Certainty— as interpretative keys that help us justify the notion that communities are created from the «I–Thou» type inter–subjectivity maintained by Brandom. The social pragmatism on which this proposal is based, allows us to articulate —under the perspective we find in Wittgenstein’s work– the dynamics of institution and the development of a community, understanding what belonging to it it means and implies, what consequences following a rule one way or another has. This new description on terms of belonging to a community allows us to understand rationality in pragmatic terms, in so far as being rational means taking part in the game of giving and asking for the reasons that such community finds as binding, as suggested in Making it explicit.
Keywords |
Linguistic Community · Practices · Social Pragmatism · Rationality.

¿Qué significa pertenecer a una comunidad?

Resumen | El artículo presenta la noción de comunidad y cómo esta se instituye a partir de prácticas sociales discursivas; esto bajo las claves de lectura de adiestramiento para la práctica y el seguimiento de reglas tomadas de las Investigaciones y en Sobre la certeza para justificar por qué se crean comunidades a partir de la noción de intersubjetividad de tipo “I-Thou” que presenta Brandom. El pragmatismo social en que esta propuesta se basa permite articular bajo la perspectiva de Wittgenstein las dinámicas de institución y desarrollo de una comunidad entendiendo qué significa y qué implica pertenecer a ella, qué consecuencias tiene seguir reglas de tal o de cuál manera. Esta nueva descripción en términos de la pertenencia a una comunidad permite entender la racionalidad en términos pragmáticos en la medida en que ser racional quiere decir participar del juego de dar y pedir las razones vinculantes para dicha comunidad, tal como lo sugiere Hacerlo Explícito.
Palabras Clave | Wittgenstein · McDowell · Particularismo · Seguimiento de Reglas · Externismo.


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