The One and the Other. Proccessio and emanatio in Metaphysics Works of Dominicus Gundissalinus (12th c.)

María Jesús Soto-Bruna
Universidad de Navarra, Spain | mjsoto@unav.es

Received: 20-June-2019 | Accepted: 7-July-2019 | Published: 7-July-2019
Disputatio [Dec. 2019], Vol. 8, No. 11, pp. 141-180 | DOI: 10.5281/zenodo.3439330
Article | [SP/FR] | Full Text | Statistics | Copyright Notice [es] | Vol. 8 No. 11

How to cite this article:
Soto-Bruna, María Jesús (2019). «Lo uno y lo otro. Proccessio y emanatio en la obra metafísica de Dominicus Gundissalinus (s. XII) / Processio et emanatio dans l’oeuvre métaphysique de Dominicus Gundissalinus». Disputatio. Philosophical Research Bulletin 8, no. 11: pp. 141–180.


Abstract | Processio and emanatio go together from the twelfth century on, to explain that all that exists has a cause, and that this cause does not become itself when it produces the world. The first principle’s permanence in itself entails its distinction with respect to the world. Thus, this period echoes Plotinian thought: the first principle remains still when it produces the world, it remains in itself and in its perfection, and so it cannot be confused with the world. Both concepts are throughout the works De unitate et uno and De processione mundi by Dominicus Gundissalinus in the XIIth century. The article will explain how these notions account for the first cause and then for the second causes, and therefore multiplicity; thus responding to strictly Parmenidean philosophies. This latter current of thought will invoke a Logos-sapientia at the beginning of the world as the principle from which that beginning is explained in terms of processio and emanation. It is a Logos-principle which, keeping its simplicity, will not be able to exclude otherness from itself. This thesis will cause finite diversity to maintain distinction from and dependence on the first Logos, at the same time.
Keywords |
Origin of the World · Creation · Toledo XIIth century · Theophany.

Lo uno y lo otro. Proccessio y emanatio en la obra metafísica de Dominicus Gundissalinus (s. XII)

Resumen | Processio y emanatio se unen a partir del siglo XII para explicar que todo lo que existe tiene una causa, y que esa causa no deviene ella misma cuando produce el mundo. La permanencia en sí del primer principio entraña su distinción respecto del mundo. Esta época se hace eco así del pensamiento plotiniano: el primer principio permanece inmóvil al producir el mundo, permanece en sí mismo y en su perfección, por ello no puede confundirse con el mundo. Son conceptos que atraviesan las obras De unitate et uno y De processione mundi de Dominicus Gundissalinus en el siglo XII. En el artículo se explicará cómo esas nociones dan cuenta de la causa primera y posteriormente de las causas segundas, y, por lo tanto de la multiplicidad; respondiendo así a filosofías de corte estrictamente parmenídeo. Esta corriente de pensamiento aludida apelará a un Logos-sapientia  en el inicio del mundo como principio a partir del cual se explica ese inicio en términos de processio y emanatio. Se trata de un Logos-principio que, manteniendo la simplicidad, no podrá excluir de sí la alteridad. Esta tesis provocará que la diversidad finita mantenga distinción y dependencia, a la vez, del primer Logos.
Palabras Clave | Origen del mundo · Creación · Toledo siglo XII · Teofanía.

Processio et emanatio dans l’oeuvre métaphysique de Dominicus Gundissalinus

Resumen | Processio et emanatio se joindraient à partir du 12ème siècle pour expliquer que tout-ce qui existe a une cause, et que cette cause ne devient pas elle-même quand elle produit le monde. La permanence en soi du premier principe implique sa distinction par rapport au monde. Cette époque donc fait écho à la pensée de Plotin: le premier principe reste immobile lors de la production du monde, il reste en soi même et dans sa perfection, c’est pour ça qu’il ne peut pas être confondu avec le monde. Ce sont des concepts qui traversent les oeuvres De unitate et uno et De processione mundi de Dominicus Gundissalinus au 12ème siècle. L’article expliquera comment ces notre cause et après des secondes causes, et donc, de la multiplicité; répondant donc aux philosophies du coupe strictement parmenideen. Ce courant de pensée fera appel à un Logos-sapientia au début du monde comme un principe à partir duquel ce début est expliqué en termes de processio et emanatio. Il s’agit d’un Logos-principe qui, tout en maintenant la simplicité, ne pourra pas exclure l’altérité de soi. Cette thèse va provoquer que la diversité finie maintient distinction et dépendance, au même temps, du premier Logos.
Palabras Clave | Origine du monde · Création · Tolède XIIe siècle · Théophanie.


References

Alonso Alonso, Manuel (1956). «El Liber de unitate et uno». Pensamiento 12 (45): pp. 65-77; (46): 179-202; (48): 431-472.

Alonso Alonso, Manuel (1957). «El Liber de unitate et uno. Gundisalvo, intérprete de sí mismo». Pensamiento 13 (50): pp. 159-201.

Alonso Alonso, Manuel (1959). Temas filosóficos medievales (Ibn Dawud y Gundisalvo). Santander: Universidad Pontificia de Comillas.

Aquino, Tomás de (1888-1906). Summa Theologiae, en Opera Omnia, IV-XII. Roma: Commissio Leonina.

Aquino, Tomás de (1961). Liber de veritate catholicae Fidei contra errores infidelium seu Summa contra Gentiles, vols. 2-3. Cura et studio Petri Marc, Ceslao Pera et Petro Caramello, Taurini; Roma: Marietti.

Beierwaltes, Werner (1985). Denken des Einen: Studien zur neuplatonischen Philosophie und ihrer Wirkungsgeschichte. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

Brunner, Fernand (1997). Métaphysique d’Ibn Gabirol et de la tradition platonicienne. Aldershot: Ashgate.

D’Alverny, Marie-Thérèse (1973). «Une reencontré symbolique de Jean Scot Érigène el d’Avicenne. Notes sur le De causis primis et secundis et fluxu qui consequitur eas». En The Mind of Eriugena. Papers of a Colloquium Dublin, 14-18 July 1970, editado por John J. O’Meara y Ludwig Bieler. Dublin: Irish University Press, pp. 170-179.

Dominicus Gundissalinus (1999). De processione mundi. Estudio y edición crítica de María Jesús Soto-Bruna y Concepción Alonso del Real, Colección de Pensamiento Medieval y Renacentista 7. Pamplona: Eunsa.

Dominicus Gundissalinus (2015). De Vnitate et Vno de Dominicus Gundissalinus. Estudio, edición crítica y traducción castellana de María Jesús Soto-Bruna y Concepción Alonso del Real, Colección de Pensamiento Medieval y Renacentista 154. Pamplona: Eunsa.

Fidora, Alexander (2009). «Una nota sobre Conrado de Prusia, comentador del De unitate de Gundisalvo». En Lo uno y lo múltiple. Homenaje a Félix del Valle y Díaz. Toledo: Real Academia de Bellas Artes y Ciencias Históricas de Toledo, pp. 145-148.

Fidora, Alexander (2013). «Dominicus Gundissalinus and the Introduction of Metaphysics into the Latin West». The Review of Metaphysics 66: pp. 691-712.

Fidora, Alexander y Niederberger, Andreas (2002). Vom Einen zum Vielen. Der neue Aufbruch der Metaphysic im 12. Jahrhundert. Eine Auswahl zeitgenössischer Texte des neoplatonismus. Herausgegeben, eingeleitet, übersetz und kommentiert von A. Fidora und A. Niederberger, Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.

García-Junceda, José Antonio (1982-1983). «La filosofía hispano-árabe y los manuscritos de Toledo. Una meditación sobre el origen de la escuela de traductores». Anales del Seminario de Historia de la Filosofía 3: pp. 65–93.

González Palencia, Ángel (1942) El arzobispo don Raimundo de Toledo. Barcelona: Labor.

Kinoshita, Noboru (1988). El pensamiento filosófico de Domingo Gundisalvo. Prólogo de Miguel Cruz Hernández. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.

Menéndez Pidal, Ramón (1956). «España y la introducción de la ciencia árabe en Occidente». En España, eslabón entre la Cristiandad y el Islam. Madrid: Espasa-Calpe, Austral, pp. 33-60 [Originalmente en: (1955) Revista del Instituto Egipcio de Estudios Islámicos en Madrid 3].

Millás Vallicrosa, José María (1942). Las traducciones orientales en los manuscritos de la Biblioteca Catedral de Toledo. Madrid: CSIC.

O’Reilly, Francisco (2011). «La causa essendi como verdadera causa metafísica en el Avicenna Latinus». Patristica et Mediaevalia 32: pp. 87-98.

Plotinus (1984). Enneads 5, 1-9. With an English translation by Arthur Hilary Armstrong. Cambridge (Massachusetts): Harvard University Press; London: William Heinemann.

Plotinus (1980). Enneads 3, 1-9. With an English translation by Arthur Hilary Armstrong. Cambridge (Massachusetts): Harvard University Press; London: William Heinemann.

Polloni, Nicola (2016). «Gundissalinus on Necessary Being: Textual and Doctrinal Alterations in the Exposition of Avicenna’s Metaphysica». Arabic Sciences and Philosophy 26: pp. 129-160. doi: https://doi.org/10.1017/S0957423915000144.

Ramón Guerrero, Rafael (2005). «Sobre el uno y la unidad en la filosofía árabe. Apunte historiográfico». En Metafísica y Antropología en el siglo XII, editado por María Jesús Soto-Bruna. Colección de Pensamiento Medieval y Renacentista 69. Pamplona: Eunsa, pp. 69-80.

Reale, Giovanni 1992. «Significato e portata del Pensare l’Uno de Werner Beierwaltes» Introduzione a Pensare l’Uno. Studi sulla filosofía neoplatónica e sulla storia dei suoi influssi,. Traducción de Maria Luisa Gatti. 2ª ed. Milano: Vita e Pensiero, pp. 10-20.

Riccati, Carlo (1983). «Processio» et «explicatio». La doctrine de la création chez Jean Scot et Nicolas de Cues. Nápoles: Bibliópolis.

Soto-Bruna, María Jesús (2006). «Dialéctica Neoplatónica. De Plotino a Eriúgena». En Metafísica y Dialéctica en los períodos carolingio y franco (s. IX-XI), editado por María Jesús Soto-Bruna y Juan Cruz Cruz. Colección de Pensamiento Medieval y Renacentista 79. Eunsa: Pamplona, pp. 255-272.

Vaux, Roland de (1934). Notes et textes sur l’Avicennisme latin aux confins des XIIE-XIIIE siècles. París: Vrin.


© The author(s) 2019. This work, published by Disputatio [www.disputatio.eu], is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons License [BY–NC–ND]. The copy, distribution and public communication of this work will be according to the copyright notice. For inquiries and permissions, please email: boletin@disputatio.eu.